Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Kraków myśli o tramwajach na wodór

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
18-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Kraków myśli o tramwajach na wodór
fot. MPK Kraków
MPK Kraków ciągle stara się pozyskiwać tramwaje, które będą mogły przyjechać określoną odległość bez zasilania z sieci elektrycznej. Dlatego jeden z Twistów 3.0 będzie wyposażony w beterie - podobnie jak wcześniej kupione Lajkoniki. Alternatywą dla baterii staje się też wodór, o którym przewoźnik myśli coraz realniej.

Od kilku lat MPK Kraków kupując nowe tramwaje uwzględnia w specyfikacji zakupowej możliwość jazdy nowych wagonów bez zasilania z sieci trakcyjnej, dlatego też taką możliwość mają zamontowane po dwa wagony Lajkonik 1 oraz Lajkonik 2 (z możliwością przyszłościowego montażu tego rozwiązania w pozostałych, ponad 100 tramwajach). Wiąże się to z pomysłem miasta dotyczącym potencjalnego zdjęcia sieci trakcyjnej z krakowskich Plant. Czy MPK wciąż więc przygotowuje się taborowo i technicznie do tego pomysłu?

– Absolutnie nie schowaliśmy tego pomysłu do przysłowiowej szuflady. Cały czas zamawiamy tramwaje, które są przygotowane do zamontowania baterii w przyszłości i przejazdu co najmniej 3 km bez korzystania z sieci trakcyjnej. Nie wyposażmy w nie całej serii zamawianych przez nas tramwajów, bo technologia w tym zakresie szybko się zmienia, dzisiaj rozmawiamy już o wykorzystaniu wodoru w tramwajach, zamiast zwykłych baterii. Inwestujemy w to rozwiązanie z dwóch powodów. Pierwszy z nich to powód operacyjny, czyli zabezpieczenie obsługi pasażera w przypadku problemów wynikających z różnych awarii, których efektem jest brak napięcia w sieci trakcyjnej, np. awaria podstacji. Pod względem operacyjnym dążymy do tego, żeby tramwaje mogły przejechać co najmniej trzy kilometry i dotrzeć do miejsca, gdzie ten prąd już jest. Ma to bardzo pozytywny efekt dla pasażerów, którzy nie odczuwają tego, że jest awaria, bo ruch jest utrzymany. Drugi wątek to rzeczywiście plany, które zakładają zdjęcie sieci trakcyjnej w rejonie Pierwszej Obwodnicy, czyli wokół Plant w zabytkowym centrum Krakowa. Będziemy do tego rozwiązania gotowi, gdy tramwaje wyposażone w baterię będą stanowić około 80% całej floty – mówi nam dr Rafał Świerczyński, prezes MPK Kraków.

Szef MPK dodał, że jeden spośród 30 nowych, dwukierunkowych tramwajów Twist 3.0 zamówionych od PES-y również będzie wyposażony w baterie. Łącznie krakowski przewoźnik będzie miał więc 5 pojazdów z bateriami – Dla nas tak naprawdę ważne jest nie tyle testowanie samego rozwiązania, bo mamy je już całkiem dobrze opanowane, tylko raczej przetestowanie danego typu wagonu. Zależy nam, żeby to rozwiązanie rzeczywiście działo i można było z niego skorzystać, gdy będzie to konieczne – mówi Świerczyński.

Prezesa MPK zapytaliśmy też o to, czy skoro spółka rozmawia już o wykorzystaniu wodoru w tramwajach, to czy zapadły już wiążące decyzje o tym, że taki tabor zostanie zakupiony.

– Rozmawiamy o tym, ale problemem jest dostępność wodoru i brak stacji do jego tankowania. Odniosę to do naszych planów autobusowych. Chcieliśmy zbudować stację do tankowania autobusów wodorowych w zajezdni Płaszów, na 150 autobusów, ale na chwilę obecną nie jest to możliwe. Po prostu brakuje tego paliwa. W Krakowie do tej pory nie ma nawet jednej ogólnodostępnej stacji wodorowej. Autobusy wodorowe, które testujemy są cały czas tankowane dzięki mobilnej stacji – kończy prezes MPK.

O problemach z dostępem wodoru w Krakowie szerzej pisaliśmy w tym tekście.


Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Kraków: Chcemy obsługiwać 100% autobusów w Krakowie

Komunikacja

MPK Kraków: Chcemy obsługiwać 100% autobusów w Krakowie

Jakub Rösler 24 października 2025

MPK Kraków: Koniec zakupów używanych tramwajów

Komunikacja

MPK Kraków: Koniec zakupów używanych tramwajów

Jakub Rösler 15 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Komunikacja

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Komunikacja

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Jakub Rösler 18 sierpnia 2025

Więcej kobiet za kierownicą MPK Kraków, są też obcokrajowcy

Komunikacja

Zobacz również:

MPK Kraków: Chcemy obsługiwać 100% autobusów w Krakowie

Komunikacja

MPK Kraków: Chcemy obsługiwać 100% autobusów w Krakowie

Jakub Rösler 24 października 2025

MPK Kraków: Koniec zakupów używanych tramwajów

Komunikacja

MPK Kraków: Koniec zakupów używanych tramwajów

Jakub Rösler 15 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Komunikacja

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Komunikacja

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Jakub Rösler 18 sierpnia 2025

Więcej kobiet za kierownicą MPK Kraków, są też obcokrajowcy

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij